fredag 13 mars 2009

Zelda

Jag söker och söker efter råd om hur jag ska få katten Zelda att våga komma fram till oss och inte gömma sig under sängen och att hon ska bli van med Bibi och hittade följande för vilda katter:

Att vänja två katter vid varandra

Tänk först och främst på att dina andra katter är vaccinerade om den nya katten skulle ha några sjukdomar.

Katterna behöver vänja sig vid varandras lukt innan de träffas, varför det är bra att ha dem åtskilda i början, gärna minst en vecka.

När de till slut möts brukar det urarta i slagsmål men detta är helt naturligt. Det är mycket viktigt att lämna katterna ifred när de träffas första gången. Det kan ta tid för dem att bli vänner ibland ända upp till en månad.

Det ser dock ofta värre ut än vad det är och det är lätt att ge upp. Gör inte det, det går nästan alltid att vänja två katter vid varandra, detta gäller oavsett om katterna är vuxna eller kattungar. Skillnaden är att det går snabbare med kattungar.

Ta det hela med ro. Katterna morrar, fräser och ylar. Det är möjligt att de ryker ihop men det är kortvarigt. En eller båda kommer att springa sin väg och så fortsätter de sitt ställningskrig. De kommer inte att döda varandra! Enda gången du ska ingripa är om slagsmålet blir riktigt allvarligt. Ryt då till och häll vatten över dem. Ta aldrig i katter som slåss.

Ett sätt att vänja katterna vid varandra är att ge dem mat tillsammans (ställ matskålarna en bit ifrån varandra). Det är också bra att klappa och kela med din tama katt så ofta som möjligt när den andra katten är i närheten.

Vi hämtade Zelda på tisdagen från Linköping och nu är det fredag.
Första dagen var hon ju skygg och jag tog och satte henne på köksbordet och kelade med henne. Jag visade henne var matskålarna fanns och toan som vi då hade inne på lilla toan och sen helt plötsligt sprang hon som en blixt till vardagsrummet och gömde sig under soffan. Hade ju ingen aning om att hon var så skygg, då i början.

Jag ville inte ha henne under soffan då det är så farliga grejer där under när man har recliner soffor och jag var rädd att hon skulle göra sig illa därunder om Calle helt plötsligt drar i spaken till soffan och fjädringsmekanismen sätter i gång och katten kanske klämmer sig där.
Jag ville heller inte ha henne där om hon kanske pinkar där.

Jag fick ut henne därifrån alla fall och då for hon som en blixt in i Malins rum under sängen där hon har varit sedan dess. (Det är väldigt trångt under Malins säng.)

Har försökt att leta efter hur länge det tar innan de vågar sig fram, men har inte hittat nåt. Bara att med tiden kommer det, men jag vill ju veta ungefärlig tid.
Det är som sagt 3:e dagen idag. Det är bara Malin och jag hemma då Calle är hos sin pappa över helgen.
Zelda har varit framme ett fåtal gånger dessa dagar, eller snarare kvällar, då hon har ätit och gjort ifrån sig i toan som jag nu har i Malins rum tillsammans med hennes matskålar. Hon kom fram förut och har hoppat upp på fönsterbrädan inne i Malins rum och Malin är därinne och sitter väl framför datorn och jag hör henne prata med Zelda då och då. Jag har nu också stängt dörren in dit så de får bekanta sig i fred utan inblandning från mig eller Bibi.
Är det någon som har råd och helst erfarenhet att ge så kommentera gärna.
--------------------------------------------------------------------------------------
PS:Har hittat lite på kattforumet.

2 kommentarer:

  1. Det är svårt att ge ett tidsperspektiv då alla katter är så olika och dessutom har olika bakgrund. En del har blivit illa behandlade av människor, den lilla kontakt de haft, och är därför naturligtvis väldigt skeptiska. Andra skyggisar har haft ett hem och en sund kontakt med människor tidigare, och då går det mycket lättare.

    Jag tycker ni verkar ha löst det hela på ett jättebra sätt, att hon har ett eget rum med människosällskap. Att ni dessutom har en annan katt kommer att underlätta jättemycket, när de blivit vänner. Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Tack för rådet. De förra ägarna har hört av sig och tycker synd om katten, och vill ha tillbaka henne, men jag ska försöka till i morgon och se OM det vänder. Det bästa för henne är ju att komma tillbaka till sitt gamla hem, men om de ej kan ha henne så ska jag ju klart försöka.

    SvaraRadera