onsdag 11 mars 2009

Välkommen Zelda

Jag har länge tittat på Blocket efter en katt och helst vill jag ha skogskatt i . Igår tittade jag som vanligt annonserna och hittade Zelda.

Jag mejlade och fick napp. Äntligen.
Ville ju ha en kompis till Bibi.
Zelda är så fin tycker jag med sin långhåriga svans, men ack så skygg ännu.

I går gömde hon sig under våra soffor i vardagsrummet och Bibi hade ju vält en kruka, så idag var jag tvungen att städa upp det.
Har ju haft sån värk i armen och nacken så jag har inte kunnat städa upp det. Var igår också till läkare och fick inflammationshämmande tabletter och idag är jag MYCKET bättre. Ska på röntgen på torsdag och kolla upp det.

Zelda var under soffan visste jag och tänkte att där kan hon väl inte gömma sig heller. Så när jag dammsög sprang hon till köket och satte sig under bordet på stolen, stackarn.
När jag var färdig med dammsugningen stängde jag vardagsrumsdörren så hon inte gömmer sig därunder igen. Jag har ju reclinersoffor så hon hade klättrat in under soffan så jag såg henne inte först. Med alla fjädringar och "mockajänger" kanske hon skadar sig där.

Nu sitter hon på fönsterbrädan och jag har satt hennes skål med vatten bredvid henne om hon blir törstig. Hittade en bajsplutt på golvet i köket så jag bar katt-toan till köket så att hon kanske vågar sig fram dit nästa gång.

Bibi är ju så nyfiken på henne men Zelda morrar och fräste lite, hörde jag så Bibi vände och tassade försiktigt därifrån.

Jockes och Saras katt var också skygg i början och det tog 2 veckor innan han började komma fram och lita på dom, så jag hoppas det går över för Zelda hennes skygghet.
Igår kunde jag klappa henne, men idag har jag inte försökt så, för att inte stressa henne. Hon har nosat på mej lite och jag gav henne en räka. (Vilken katt kan motstå räkor?) Räkan har hon inte rört ännu.
Med tiden ger sig det väl.

2 kommentarer:

  1. hehe va roligt att läsa, sådär har Zelda varit i varenda ny lägenhet som vi haft, men efter ett tag kommer hon sakta fram :)
    Hon brukar älska räkor hehe men hon är väl för blyg än stackarn.. :)
    hon kommer få det bra hos dig, och roligt för henne med en kattkompis, det har hon aldrig haft tidigare! hon brukar sitta i fönstret och morra lite åt våran grannes katt, men mest för hon är rädd tror jag. hon är ju så snäll annars!

    SvaraRadera
  2. Stackaren har varit framme några gånger men är gömd under Malins säng. Malin har kunnat klappa henne, men inte jag, snyft....
    Hoppas verkligen hon kommer fram och är med oss så vi lär känna henne bättre och att hon blir kompis med Bibi.

    SvaraRadera