onsdag 25 mars 2009

Rättegången. Boogeyman, Kackerlackan.


Ja, nu närmar sig rättegången mellan min fd granne och min sons kompis. Det ska vara den 1:a april och jag vill inte missa det för allt i världen. Det har jag skrivit om tidigare här på bloggen, vad det handlar om.
Advokaten ringde mej igår och ville prata lite och jag bad honom ringa våra bovärdar, då de vet mera. De som är så innerligt trötta på honom. Han ringer dagligen till dom och klagar på grannarna och att det är för kallt i lägenheten och att det är för varmt. Det ena och det andra. Hur orkar han egentligen.
Rättegången kommer kanske att skjutas upp för advokaten vill höra fler personer. Han börjar nu förstå vilken människa det handlar om.

Jag har fått höra att hon som bodde innan mej i lägenheten jag bodde i hade också väldiga problem med honom.

Hon berättade att när W, (Kan ju inte skriva ut hans namn här...), flyttade in så hade han hyrt en flyttfirma. Och hon kunde höra hur han hela tiden gnällde på flyttkarlarna att de inte bar upp hans möbler ordentligt och att de skavde hans möbler mot väggarna. Hon tyckte möblerna var värsta loppismöbler. Ungkarlsmöbler om ni fattar vad jag menar. Han gnällde och gnällde och till slut fick en av flyttkarlarna nog och ringde sin chef och sa att nu skiter vi i det här och gubbjäveln kan flytta upp sina möbler själv. Och så åkte dom.

Möblerna fanns i trapphuset i 2 veckor och det var trångt att gå i trapphuset. Hur han gjorde sen vet jag inte, om han bar upp dom själv eller hur det var.

Sen kunde min fd granne höra att han borrade i 2 veckor, dag och natt med en vanlig borrmaskin i väggarna. Spikade med en mesig hammare. Han satte upp mattor på väggarna. Antagligen för att ljudisolera. Hon tänkte eller om hon gjorde, kommer inte ihåg, så, att hon ringde på hos honom och räckte fram en ordentlig hammare och överräckte den till honom och sa att -Här har du en ordentlig hammare. Om han tog emot den kommer jag inte ihåg. Hon var så trött på det mesiga spikandet, som pågick så länge, både dag och natt. Hon höll på att bli tokig, sa hon.

Sen berättade hon att Kackerlackan, som hon döpte honom till, retade sig på hennes hostande i trappuppgången, och bad henne att sluta hosta. Det var det att hon hade KOL. Ja, det var inte lätt för henne heller. Men hon flyttade ju sen och Vi in. Kan kalla det för skräckens hus också.

Fick höra att de som bor under honom också har fått klagomål. Att de stiger upp så tidigt och pratar i köket och stör herr´n. De berättade att de steg upp och satte på kaffet och hämtade tidningen och satte sig i köket. Det tålde inte herr´n. De måste vara tystare för de stör honom med sitt prat.
Han ska ha hotat min fd grannes killkompis också och hotat att slå honom.

Ja, när vi flyttade in så VARNADE han oss för grannarna. De grillar och lever som att de bor i villor. Detta är ett hyreshus, poängterade han. Johanna och jag tittade förvånat på varandra och fortsatte lyssna på honom.

Jag min dumma jävel hade ju hört mycket om honom, så det första jag gjorde var att jag ringde på hos honom och bad om ursäkt att vi håller på och springer upp och ner i trappen för att vi höll på att flytta in. Då sa han, sånt gör inget.
Efter nån dag kommer han för första gången och ringer på och säger att Nu har ni väl flyttat färdigt att nu får det vara tystare. (Jag höll på att sätta upp tavlor) Svälj, tänkte jag.... Och jag fortsatte ju att dona och greja och hör att han åter igen ringer på och säger till mej att nu får jag bli tystare och tänker samtidigt att då han flyttade in så gjorde det inget att han spika och borra dag som natt. Sen ringer han på igen och jag öppnar och hänvisar till platen, mitt bostadsbolag. Sen ringer han på igen och igen och jag struntar i att öppna åt honom, till slut. Måste ju dona när ungarna var i skolan och försöka få färdigt. Vilken människa, att det finns sådana.

Sen börjar ju terroriseringen av min familj, som jag berättat tidigare.

Platen verkar ha väldigt svårt att bli av med honom. W har kontaktat hyresnämnden i Linköping. Och hälsovårdsnämnden, för vi hade hundar och hundar ska inte bo i lägenhet bland vanligt folk i hyreshus.
Han är väldigt svår att bli av med. Alla barnen på gården är rädda för honom och väjer undan långt från honom när han kommer.
De hyresgäster som bor där nu har han hotat att slå om de inte sköter sig och barnen i den familjen är rädda för honom så en förälder måste följa med barnen när de går ut och ska leka.

Jag vet att många gånger har Platens "högre gubbar" varit hos honom och ska försöka tala honom till rätta och att de har sagt till herr´n vilka tider de ska komma, men kackerlackan öppnar aldrig dörren åt dom.

Vad kan man göra? Åren går och han får bo kvar. Vi andra måste flytta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar