söndag 8 mars 2009

Bortgjord

När jag var liten så hade min syster flyttat till sin pojkvän och precis utanför deras trappuppgång fanns det en korvkiosk. Min syster bad mej gå ner dit och köpa en hamburgare.
Jag gick fram till luckan o sa:
-Jag skulle vilja beställa en hamburgare med bröd med kött i mellan.
Säljaren måste ju ha tyckt jag var helkorkad och sa sen:
-Men det är ju köttet som ÄR hamburgaren.
-Jaha, sa jag och ville sjunka ner i jorden för jag skämdes så.
------------------------------------------------------------------------------------------------
När jag var liten så tittade jag ut från mitt fönster och där nere fick jag se en lastbil och en gubbe som tittade upp på mej och just då fick jag nåt skräp i ögat och blinkade till med ena ögat och gubben trodde jag flirta med honom och han började ju flirta och blinka och gissa om mitt huvud snabbt åkte in och jag var livrädd att han skulle komma upp till oss, då jag var ensam hemma.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Min mamma åkte ofta färdtjänst med pappa som var sjuk och satt i rullstol. En dag skulle hon ta vanliga stadsbussen och stiger in och säger till busschauffören:
-Tallplan 3K, tack. Busschauffören tittade så konstigt på min mamma och sen förstod ju mamma att hon skulle ju åka buss och där sa man ju inte adressen utan betalar och går in.
Röd som en tomat betalar hon och går in i bussen och försöker gömma sig bakom en tidning.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Min systerdotter Ronja skulle äta hos oss en dag och jag hade gjort lasagne. Vi tog ju mat, mina barn och jag o sen Ronja. När vi sitter och äter så knastrar och knaprar Ronja och jag undrar ju varför och tittar på hennes tallrik och ser att hon hade tagit gårdagens makaroner också som ju var torra, som hunden skulle fått.
-Men Ronja. Du sitter ju och äter gårdagens makaroner.... Tuggandet slutade tvärt och hon tittade på mej med en min jag aldrig kommer att glömma.
Hon hade tagit både lasagne och makaronerna och gissa om vi fick oss ett gott skratt.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag gick på en torgmarknad och tittade på stånden en bra stund.
Känner nåt konstigt och vänder mig om och får se mina nylonstrumpbyxor sticka ut från ena byxbenet och som släpar efter mig och jag tänker "Hur många har då inte sett det där?"
Jag kollar nånstans jag kan gå och ta bort strumbyxorna och går sen in på en Sparbanks Minut och drar ut dom. När jag håller på så tänjs ju nylonet nåt enormt, så det tog sin lilla tid att dra. Vad pinsamt, hoppas ingen såg!
------------------------------------------------------------------------------------------------

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar