onsdag 25 mars 2009

Tandläkarbesök

Nu tas det upp om tandläkarräkningar, om folk som inte har råd att gå till tandläkare. Jag är en av dom.
Jag har 2 utdragna tänder, som jag hade behövt. Det skulle kosta 7000:- att rotfylla, per tand. 700:- att dra ut, så jag drog ut i stället.
Första gången jag var på besök skulle det kosta 3000:- per tand men slutade sen på 7000:- och det var inte säkert att det hade lyckats.

Sen har jag en tand som är provisoriskt lagad och inte en chans att jag har råd att rotfylla den heller. Lagningen håller så länge den håller.

En tand till som har gått sönder, den var provisoriskt lagad den med. Jag åt chips och känner nåt hårt i munnen och tar ut en bit av tanden. Kul.
Att det ska vara så himla dyrt med att gå till tandläkare. Det borde ingå i skattepengar det med, som sjukvården gör.
Varje gång jag har varit tvungen att gå till tandläkare så är det när jag har haft sån olidlig värk så man inte klarar av det. Pronaxen har hjälpt många gånger. En tablett som är inflammationshämmande. Man käkar det i ett par veckor och sen om det heller inte hjälper går man till tandläkaren. Bara när man absolut är tvungen till det. Hemskt egentligen.
Ska det vara på det sättet i Sverige.
Nej, inför samma avgift som med läkarbesök.
Fick höra av min dotter Malin att -Mamma, dina tänder passar ju in nu till påsk, de är ju så gula..... Snällt, sa jag. Suck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar