torsdag 19 mars 2009

Rättegång (Grannfejd)

Den 1:a april blir det rättegång mellan min gamla granne och en kompis till min son. Grannens dörr blev sönderslagen och vi har ingen aning om vem? Det är väl han själv. Skyller på kompisen. Och vill ha skadestånd på 10 000:- + ränta.

Och..

Grannen, som vi kallar "Kackerlackan" och "Boogeyman", vill Bostadstiftelsen Platen Motala bli av med, men de verkar vara svårt att vräka nån.
Min bovärd var hemma hos mej och bad mej skriva om hur jag upplevde denna granne. Han sa att han har bett alla grannar skriva ett brev om jag också kunde göra det, för de är så trötta på hans gnäll om allting och alla.
Så jag skrev:



Hejsan. Motala 2009-01-22

Jag heter Rita Johansson och har bott granne med W och han har varit en pina för hela min familj från första stund vi flyttade in där.

1:a gången han klagade på oss var när vi precis hade flyttat in och klagade på att någon slår mot dörrlisterna, (dörrfodret). Det var vår hund som viftade på svansen. W retade sig på det.

Nästa gång klagar han på när jag grejar och dammsuger och sätter upp tavlor på DAGARNA. Sen ville jag inte öppna dörren åt honom så många gånger som han ringde på utan hänvisade till er, Platen.

De gånger jag öppnade för W så kommer jag ihåg att han klagade på att han hörde ”dunsar” mot väggen. (Då minns jag att jag satt vid datorn och min son 8 år satt bredvid och ritade.) Och jag sa till honom att ingen har klagat på oss förut. Och W skrek –Varför bodde ni inte kvar där då? Då sa jag att detta är ett hyreshus med barnfamiljer och ingen annan klagar.

Sedan en gång minns jag att W varnade oss för "grannarna att de brukar sitta ute o grilla precis som att de bor i egen villa. De fattar inte att det här är ett hyreshus".

Till slut började W öppna sin dörr så fort vi fick besök och blängde och när vi kom hem kom han ut o blängde på oss och en gång går vi samtidigt i trappuppgången och han går före mej och muttrar o svär på finska och då kan jag inte låta bli att fråga honom vad det är med honom egentligen och han skriker ”Kärringjävel, du ska ut härifrån och han smäller igen dörren och skriker svordomar på finska, (jag är finsk), och öppnar dörren igen och smäller igen dörren. Och det var obehagligt.

Min 21 åriga son tog W stryptag på och många gånger tryckte han min son mot väggen för min son kunde inte ta skit från W.


En gång när vi ringer på o ska prata med honom har W ett stolsben med spik i änden och står där hotfull och undrar varför vi har ringt på. Vi ville få slut på bråken och skulle försöka prata med honom, men lönlöst.


Ända från början hörde vi W banka på sina väggar när han ville ha tyst. Det lät som han slog med en slägga och första gången jag hörde det blev jag livrädd och sprang och låste ytterdörren.

Han bankade jämt och ständigt. När vi var en person i lägenheten, när vi hade besök, bankade han som en galning. Man kan ju undra hur de väggarna ser ut i dag???


Många gånger skickade han Securitas på oss och Securitas kunde inte förstå varför de hade blivit ditskickade. Men till slut blev de också irriterade och sa till oss att vara tystare.

Idag har jag fått men av det. Jag tassar på tå här hemma och försöker vara så tyst jag kan. Vet att min dotter också, som har flyttat hemifrån tassar på tå hemma.

Jag borde ha polisanmält honom många gånger, då han var så hotfull mot oss, men man trodde ju att Platen skickar väl ut en sån granne, men inget hände och jag undrar bara när något verkligt illa händer, då kanske man får upp ögonen.

Jag bor ju i nästa hus från honom och jag känner väldig obehag att möta den människa då han alltid blänger på mej och alla i min familj. Han måste bort innan det händer nåt otäckt. En sådan människa borde spärras in och absolut inte få bo nära vanliga familjer.

Jag kan ännu inte idag förstå varför ingenting har hänt. Väldigt förvånad över att han får bo kvar efter allt jag hört från tidigare granne och nuvarande granne, som han också har hotat med stryk om inte han "uppfostrar" sina barn.

Med vänlig hälsning: Rita Johansson


Otroligt att han får bo kvar. Är det någon som ska ha skadestånd så är det alla han har hotat och tagit stryptag på.

Varför händer inget? En sån ska bo långt bort från människor, eller som bovärden sa: -Långt ute i bushen.

Jag vi får väl se vad som kommer hända.

Kommer skriva om det mera då jag vet.

(Det passande namnet Kackerlackan har min fd granne döpt honom till, då hon bodde i lägenheten innan mig.)

4 kommentarer:

  1. vilken idiot.. konstigt att platen inte gör något.. obehagligt ju. tur att du fick skriva ett brev.
    då kanske de fattar.
    /Stine

    SvaraRadera
  2. Det var länge sen jag skrev brevet. En månad sen och inget har hänt.

    SvaraRadera
  3. Hoppas den däringa konstiga elaka aggresova mannen kommer att få böta verkligen. Ja jag har fått mina ovett av honom. Han hotade att slå mig men han var ju så kort. Jag talade om att jag tar inget stryk av en man och vill han ha en kärring på sig åvanpå honom som slår lika dant... Han flydde wow "gransämja" jojjo... Bra att du slår näven i bordet.

    SvaraRadera
  4. Ja det måste man göra. Nu har advokaten pratat med mig och han sa att dörren har han ju själv slagit sönder. Så vi hoppas på det bästa på rättegången.

    SvaraRadera