tisdag 9 mars 2010

Förlossningen



Det gick inte så bra med Jamas förlossning idag. Första ungen som kom såg absolut inte färdigutvecklad och fosterblåsan kom ut först så jag funderar om det kan ha varit utomkvedshavandeskap. Den ungen levde inte.

Den andra föddes med hjärnan utanpå och det var så sorgligt, för den levde, så Johanna och jag tog taxi till veterinären och de gav den en spruta så den fick somna in. Veterinären skulle kremera dom utan betalning och det var ju snällt av honom.

Vad som orsakar missbildningarna kan vara virus men veterinären visste inte och har inte sett något sådant förut. Jag har googlat på det och det enda jag hittar är just att det kan vara virus som orsakat det hela. P-piller kan orsaka sånt här också men det är väldigt länge sedan hon åt såna, så det är det heller inte.

Veterinären tror Jamas har kvar ungar och jag har känt lite sparkar men kan ju vara Jamas tarmar också som "spökar". I morgon bitti skulle jag höra av mig till veterinären om inga ungar har kommit och då får vi ta ställning till röntgen.

För att undvika sånt här i framtiden så kan man ta prover på 3 olika virus, som jag inte kommer ihåg namnen på, men frågan är om det är värt att utsätta Jamas för sånt här igen och mig själv också. Det var tungt det hela men huvudsaken att Jamas mår bra och har gjort det hela tiden och det kan ju finnas flera ungar i magen, inte vet jag. Återstår att vänta.
Så nu vet ni.

Allting gott med Jamas stackaren alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar