lördag 28 februari 2009

Margit Sandemo

En av mina favoritförfattare är Margit Sandemo.
Jag håller just nu på att läsa Sagan Om Isfolket för 3:e eller 4:e gången. En serie på 47 böcker. Sen har jag läst Sagan Om Ljusets Rike, en serie på 20 böcker. Försökte ge mig på De Svarta Riddarna, men kom aldrig in på den riktigt.
Margit Sandemo ska visst vara en person som kan se andra väsen från andra dimensioner. Det började hon göra vid 7 års ålder. Hamnade 3 gånger på Psyk och fick där förklaringen att hon var synsk. Det jag har läst om är att hon hamnade på psyk för våldtäkter.

Alla människor har "Andliga Hjälpare" vid sin sida, Margit Sandemos hjälpare heter Vergil. (Undra vad min heter...) Tycker sånt är väldigt intressant. Hon har fått hjälp av sin hjälpare att vinna på spel 41 gånger. (Det vore något...)

Närmaste jag har kommit med något övernaturligt är i några drömmar och en händelse:

*Jag drömmer om att vi får nya unga grannar och det är massa ungt folk där och nästa dag flyttar det in en ungdom med, och har en massa vänner där . Lägenheten har stått tom länge.

*Ser i en dröm hur en gubbe rullar baklänges i sin rullstol och nästa dag ser jag en gubbe i rullstol som faktiskt rullar baklänges med sin rullstol. Hans sätt att "åka rullstol".

*I min ungdom när jag inga barn hade, drömde jag alltid när vi skulle få besök av min sambos mamma och då satte vi igång att städa i lägenheten och det slog aldrig fel. Annars var man inte så noga med sin lägenhet och diskade knappt eller städade. Så på det sättet var det bra att veta när svärmor kom så man hann få ordning.

*En händelse: När vi pimplade fisk (ibland öl) ute på isen i Torneträsk så hade vi en Ark; typ en husvagn på medar man drog efter skotern och sov i och pimplade i. På arkens botten hade vi varsitt hål och gjorde hål i isen så passade man in arken i hålen och där inne i värmen kunde vi sitta och fiska och ha det mysigt. Värmen kom från en fotogenvärmare, Pod som det hette minns jag. På den kunde man laga mat också.
Mamma och pappa skulle komma visste jag. Vi skulle hålla utkik efter dom ut mot vägen och hämta dom med skoter. På den tiden fanns väl inga mobiler?? Så jag donade inne i arken och tappade en kniv på golvet och sa till min sambo: -Nu har dom kommit. Och mycket riktigt. När vi tittade ut fick jag se nån vinka och såg deras bil, en gul Peugeot så jag visste att det var nog mamma som vinkade. Min sambo hämtade dom.
När man tappar en kniv på golvet har man besök att vänta.

Tillbaka till Sandemo, så har jag börjat köpa hennes nya serie Trollrunor i storpocket. Ska läsa dom när jag har alla. Det var slutsålt i pocketform några av dom och nu har de kommit så det är dags att beställa.Har ni inte läst hennes böcker så Gör det. De är bra och lättlästa. Passar dom som gillar övernaturligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar