söndag 15 februari 2009

Egna tavlor


Här visar jag hur jag har gjort en egen tavla utan att det kostar så mycket.
Du behöver trälist, bild ovan. Jag köpte trälist som är 2-2 cm ungefär och kostade 4.50:- metern. Trävarufirman kapade dom i längder som jag ville ha dom och jag skruvade ihop dom till en ram. Jag förborrade hålet för skruven först så inte listen skulle spricka.
Sedan tog jag lakan, som jag köpte på loppis för 10:- och häftade fast tyget på ramen och klippte bort överblivet tyg.
Jag häftade först i mitten på varje list, en klammer så att på så sätt få lakanet spänt och rakt och fortsatte spänna tyget och häftade, så det blev slätt.
När det var gjort tog jag färg jag hade hemma, i det här fallet vit väggfärg, och målade med pensel tyget 2 gånger, för att få ett "hårt" tyg.
Sen skrev jag ut på datorn en "affisch" på 4st a4 papper och fick så en stor bild som jag kalkerade (kalkeringspapper jag köpt på Bokia.) över motivet jag ville ha på tyget och sen färglade jag motivet och så här fint blev det:



Min son och hans sambo som är hårdrocksintresserade fick den tavlan.
Jag använde väggfärg svart som jag hade hemma och glasfärg. Och blev så stolt över tavlan.



1 kommentar:

  1. Kolla in den snygga tavlan min kompis gjorde till oss... =)
    http://markusgisslen.blogspot.com/2009/08/tavlan.html

    SvaraRadera