söndag 22 februari 2009

Klätter- Klösställning till katt

DAG 1:
Jahapp. Nu är man igång med ett nytt "projekt". Jag tänker bygga
en klätterställning till katten våran, Bibi.
Har införskaffat plywood och rep. Jag hade träpinnar sen förut. Skumgummi fick jag av mamma.



Medans jag håller på med "projektet" kommer min äldre son med sin kompis, hem till oss. Det visar sig att kompisen har ett rör han har efter en matta han har köpt och jag tigger ju till mej den naturligtvis....(ödet???). Jag är ju VÄLDIGT tacksam. Det var precis en sådan jag behövde ju.



Har lindat repet runt och fäst den någorlunda tillsvidare med häftapparat. Klär in de runda plywooden i skumgummi, tyg (svart velour) och päls och häftar fast. Klammern är precis i rätt storlek så inte katten kan göra sig illa med att riva sig på dom. Har klätt in pinnar med tyg också, allt för lilla "Pissen"....

Nu är frågan hur ska den kunna klättra upp på brädan där uppe... och jag vill ha den stadig. Så jag bestämmer mig för att ta 4 st pinnar som jag häftar fast till en större pinne. Den klär jag också i skumgummi och tyg häftar fast.

Nu har det hunnit bli kväll och jag har tagit ett någorlunda foto på delarna med min mobil som inte är så bra att fota med, men men...man tager vad man haver.



Och i morgon fortsätter jag och bygger "ställningen". Ska bli väldigt intressant att se hur det blir.

DAG 2:
Nu kommer fortsättningen. Jag har tagit plywooden och skumgummi och pälsen och ska häfta fast allt:



Här har jag skruvat fast röret och 4 pinnarna = ett fyrkantigt "rör" som jag beskrev tidigare. Och massor med trälim för det ska på en plywoodskiva till, så inte häftklammerna syns.



Här har jag klippt ut ett runt hål för kojan och kantbandat med päls. Var tvungen att ta resårband runt så hålet blev mindre, men det duger.


Nu är den klar på bilden. Stegen gjorde jag av träbitar och klädde med tyg och trappstegen har både skumgummi och tyg. Blev väldigt nöjd med den och katten också tydligen som var meningen. Men hon är verkligen helgalen i den. Och det glädjer mig mycket.
Bilden gör den inte rättvisa då jag har min urusla mobil att fota med.









Har köpt leksaker som hänger ner som jag inte har på bilden. Köpte en boll med "pingla"i och en mus, som är intressanta. Kul.

3 kommentarer:

  1. Fin klätterställning! Du är händig!:)
    Hälsning
    Maria

    SvaraRadera
  2. Satt o googlade på klösställningar o hamnade här. Djupt imponerad, den blev ju superbra! Ska se om jag kan göra en jag med, dom är så dyra att köpa. Tack för tipset :-)

    Ylva i Västerås

    SvaraRadera
  3. Jätte snygg ska själv bygga en nu så den är klar tills min kattunge kommer lagom till jull! <3

    SvaraRadera