måndag 11 april 2011

Mormorsfilt

Nu är jag igång igen med nytt projekt. Denna gång den här filten med läckra färger:) Ännu i början på den men den ska naturligtvis bli större. Såg min systerdotter Rebecka ha en sån filt som hennes farmor har gjort och ville göra en jag också. De blir ju så härliga med alla vackra färger.



Mönster: (1:a st virkas alltid med 3 maskor)
Lägg upp 8 m och slut till en ring.
Varv1: 4st, 4lm, 4st, 4lm, 4st, 4lm, 4st, 4lm. Sluta med en smygmaska i första stolpens 3:e maska.
Varv2: Ta ny färg, den färgen som dominerar som i mitt fall, mörkblått. *4st, 4lm, 4st i lmb hörnet*, 3lm, 4st i nästa lmb, 3lm, 4st. Varvet runt. Sluta varvet som i varv 1.
Varv3: Ny färg*4st,4lm, 4st i lmb hörnet*, 3lm, 4 st i nästa lmb, 3lm, O likadant som i lmb hörnet, varvet runt o sluta med en sm som i 1:a varvet.
Varv4: Ny färg, den dominerande.*4st,4lm, 4st i lmb hörnet*, 3lm, 4 st i nästa lmb, 3lm, 4 st i nästa lmb, varvet runt o sluta med sm som i 1:a varvet.

Sedan ska du virka ihop den med nästa ruta. Och det gör man i varv4.
Du börjar virka ihop dom i hörnen. 4st, 2lm, fm runt den andra rutans lmb hörn, 2 lm, 4st i varje hörn. I de övriga lmb virkar du 1lm, 1fm i andra rutans lmb, 1lm. O sen fortsätter varvet runt.

Har du frågor, fråga:)

3 kommentarer:

  1. Tänkte, det är roligt med en frågelåda på bloggen. På www.valresultatet.se kan man göra en, använder själv den. Tycker den fungerar jättebra! Tänkte bara som värdefullt tips. Besök gärna min blogg också :)

    finns exempel på valresultatet.blogg.se
    kram

    SvaraRadera
  2. Jag vill så gärna lära mig att virka, men hur mycket man än letar på internet så finns det inte någonstans där en nybörjare kan lära sig.

    SvaraRadera
  3. Googla på How to crochet så klickar du på bilder så får du upp bilder på hur man gör:)

    SvaraRadera